ZŠ a MŠ Počepice
okres Příbram
Počepice 41
262 53 Počepice
Mapa (GPS):
49°35'45.751"N, 14°22'53.811"E
Výprava na Počepickou horu začala pavučinou přátelství. Tu už jsme znali ze třídy, když jsme ji tkali, abychom si uvědomili, co každý z nás do naší skupiny přináší. Tentokrát nás ta lesní vedla k pochopení, že vše je tu propojené a stejně důležité, i to, co nám připadá bezvýznamné. A pokud by nějaká část zmizela, bude to mít dopad na celý ekosystém.
Poté jsme se zaměřili na stromy. Poznávali jsme plody různých stromů a povídali si o tom, jak semínka v krajině putují. Zopakovali jsme si, co lze vyčíst z letokruhů, které dřevo je jarní a které letní, a zkusili si spočítat stáří jednoho stromu. Malá březová polínka jsme na jedné straně potřeli jarem a z druhé do nich foukali, abychom zjistili, kudy proudí míza. Profouknout špalíček bylo náročné, ale všem se nám nakonec na konci dřívka objevily bublinky dokazující existenci kanálků pro mízu – „žil“ stromů. Pak jsme si všimli již mrtvého pařezu, jehož dřevo nyní slouží jako domov pro jiné živočichy, pozorovali jsme hlavně pavouky. Seznámili jsme se s různými typy kořenů: už víme, že existují kořeny kulovité, srdčité a talířové. Všechny jsme si pomocí spadaných větví vymodelovali. A vůbec: jaké jsou funkce stromů a kořenů?
Věnovali jsme se i zvířatům. Zkusili jsme si, jak se asi zvířata můžou cítit, když používají jiné smysly než zrak: poslepu jsme v tichu klopýtali přes kořeny a snažili se dostat na určené místo. Pro nás je zrak většinou náš hlavní smysl, a tak to nebylo úplně samozřejmé. Vytvářeli jsme i hnízda pro ptáčky. Pak z vajíček vyseděli mláďátka, krmili je a učili létat. To nám šlo perfektně. Následoval zvířecí kvíz. To jsme se celkem zapotili. Dokonale jsme se ale uvolnili při hře na vlka, který loví myš. Ukázali jsme si také, jak se jelen opírá o parohy, když chce spát.
Nechyběla klasická Kimovka; práce ve skupinách, kterou se stále ještě učíme; ochutnání mladých bukových listů (paní učitelka málem snědla velkou zelenou housenku); pozorování vycpanin, parohů, rohů, lebek, … a opakování toho, co se v lese smí a nesmí. Spokojení jsme odešli do školy na oběd.
Moc děkujeme, bylo to zase úžasné
A co kdybychom natočili "reklamu" na naši školu? napadlo jednou Péťu. A tak jsme ji natočili ...